Hvorfor bruge et SoMe-årshjul?
Et nyt kalenderår starter, og I din virksomhed ved I godt, at det byder på mange spændende begivenheder og aktiviteter, som giver gode muligheder for at række ud til jeres følgere og potentielle kunder på de sociale medier. Det vil I gerne udnytte maksimalt. Naturligvis.
Hvordan foregår planlægningen af årets marketingaktiviteter hos jer? Er det klart defineret, hvilket mål I har for året, og hvem der gør hvad? Ellers kan et årshjul være en oplagt mulighed for at danne struktur over jeres indsats på sociale medier.
Hvad skal med i SoMe-årshjulet?
I skal have alle relevante begivenheder for at årshjulet kan give jer det bedst mulige udgangspunkt for at udarbejde effektive kampagner på de sociale medier. Kampagner, der skaber interaktion, engagement og videredelinger.
Bonustip: Gør ikke begivenhederne for specifikke og detaljerede, men mere overordnede. De kan altid blive udspecificeret i en månedskampagne.
Årstiderne
Den her er ret basic, men må absolut ikke glemmes. Vi kan vist alle blive hurtigt enige i, at der er større salg i handsker i januar end i august, og at sandalerne nærmest sælger sig selv, når de er varmt udenfor.
De her helt naturlige behov, der opstår pga. af årstidernes skifte, skal I selvfølgelig også have med i jeres årshjul. Her har I eminente muligheder for at ramme lige ind i et behov hos kunderne.
Helligdage og højtider
Det her er klassikeren. Sørg for at inkludere højtider som påske, jul, valentinsdag, Black Friday, nytår, fastelavn og ferier i jeres årshjul. Det er oplagte muligheder for at ramme kunderne lige i hjertekulen på et inderligt behov, som I kan løse for dem.
Begivenheder der er relevante for din virksomhed
Det kunne eksempelvis være, at I ved, at I skal flytte, afholde en konference eller udvide i løbet af året. Det kan også være Mors Dag, SMUKfest eller Kagens dag. Udnyt endelig de begivenheder til at udlodde en præmie.
TILLYKKE! Jeres årshjul er nu klar til at blive sat i værk. Og hvad gør du så? Jo, nu skal I i gang med at udarbejde contentplaner og idéer, som bygger op til begivenhederne.
Husk, at vi kan hjælpe jer med effektiv annoncering på de sociale medier, så I kan får det optimale outreach for hver af jeres kampagner.
Ad hoc evaluering af årshjulet
Når en konkurrence, en kampagne eller en anden indsats er afsluttet, bør I evaluere på den. Gør det gerne med udgangspunkt i data, målt effekt og evt. ændringer til året efter. Så kan I gøre konstruktiv brug af det, I har lært det første år. Dokumentér evalueringerne og saml op på dem alle, når året er slut.